Perundingan Awam: Penambahbaikan Mekanisme Pengendalian Aduan dan Penyelesaian Pertikaian di bawah MTCS

[Klik untuk versi Bahasa Inggeris]

Kepada Ahli Awam / Pihak Berkepentingan Skim Pensijilan Kayu Malaysia (MTCS),

Majlis Pensijilan Kayu Malaysia (MTCC), sebagai Badan Penguasa Nasional (NGB) untuk Skim Pensijilan Kayu Malaysia (MTCS), komited dalam memperkukuhkan kredibiliti, keberkesanan, dan ketersampaianMekanisme Pengendalian Aduan dan Penyelesaian Pertikaian MTCS.

MTCC kini sedang menjalankan perundingan awam ke atas draf MTCS GD 3003:2025 Mekanisme Pengendalian Aduan dan Penyelesaian Pertikaian, yang dibangunkan untuk memperbaiki struktur, kejelasan, dan keberkesanan proses sedia ada. Setelah dimuktamadkan, MTCS GD 3003:2025 akan menggantikan MTCS GD 3003:2023 Prosedur Pengendalian Aduan dan Penyelesaian Pertikaian yang digunakan pada masa ini.

Perundingan awam ini bertujuan untuk mengumpul maklum balas daripada pihak berkepentingan, termasuk wakil industri, pertubuhan masyarakat sivil, agensi kerajaan, dan ahli awam, bagi memperbaiki struktur dan kejelasan mekanisme aduan semasa. Matlamatnya adalah untuk memastikan bahawa mekanisme ini lebih responsif, efisien, dan selaras dengan piawaian antarabangsa.

Hasil semakan dalaman terhadap prosedur semasa telah mengenal pasti beberapa aspek yang memerlukan penambahbaikan untuk memastikan proses pengendalian aduan menjadi lebih efisien, mudah diakses, dan mesra pengguna. Pengukuhan mekanisme ini juga penting bagi memenuhi keperluan yang ditetapkan dalam:

  • Seksyen 8 Prosedur Aduan dan Pertikaian dalam PEFC GD 1004:2009 Pentadbiran Skim PEFC;
  • Seksyen 5.3 Pengendalian Aduan dan Rayuan dalam PEFC ST 1001:2017 Penetapan Piawaian – Keperluan; dan
  • Seksyen 5.3 Pengendalian Aduan dan Rayuan dalam MTCS ST 1001:2021 Prosedur Penetapan Piawaian untuk Pensijilan Pengurusan Hutan.

Untuk menangani jurang ini, MTCC telah membangunkan draf panduan, yang bertujuan untuk memperbaiki proses tersebut dengan meningkatkan saluran komunikasi, terutamanya dengan pihak yang jauh dan kurang diwakili, serta mengenal pasti keperluan pembangunan kapasiti.

Butiran Perundingan Awam
Tarikh BukaTarikh Tutup
2 Mei 202531 Mei 2025
Tempoh Masa 30 hari

Melalui perundingan awam ini, MTCC menjemput anda untuk memberikan input bagi:

  • Mengenal pasti cabaran atau aspek yang perlu diperbaiki dalam proses pengendalian aduan dan penyelesaian pertikaian semasa;
  • Memberikan cadangan yang boleh dilaksanakan untuk menjadikan sistem ini lebih jelas dan efisien;
  • Membantu menyelaraskan mekanisme dengan amalan terbaik dan jangkaan pihak berkepentingan.

Maklumat mengenai responden akan dikumpul untuk rekod MTCC, dan maklum balas anda akan memainkan peranan penting dalam membentuk mekanisme yang lebih berkesan. Sila pastikan bahawa semua maklum balas akan kekal sulit dan hanya digunakan untuk tujuan memperhalusi dokumen panduan tersebut.

DRAF DOKUMEN
Untuk mengakses draf dokumen MTCS GD 3003:2025 Mekanisme Pengendalian Aduan dan Penyelesaian Pertikaian, sila rujuk pautan yang disediakan: https://tinyurl.com/DraftDocComplaintMech
PILIHAN 1: MELALUI GOOGLE FORM
Access the form by clicking on the link below: 
https://tinyurl.com/MTCCPubConsultComplainMech
PILIHAN 2: MELALUI EMAIL
Muat turun borang maklum balas daripada laman web MTCC. Ia boleh diakses melalui pautan ini: 
https://tinyurl.com/FeedbackFormComplaintMech
 
Lengkapkan borang maklum balas dan e-melkan bersama dengan lampiran yang berkaitan (jika ada) kepada: 
[email protected]
PILIHAN 3: MELALUI POS
Muat turun borang maklum balas daripada laman web MTCC. Ia boleh diakses melalui pautan ini 
https://tinyurl.com/FeedbackFormComplaintMech
 
Lengkapkan borang maklum balas dan pos bersama dengan lampiran berkaitan (jika ada) ke alamat: 
MAJLIS PENSIJILAN KAYU MALAYSIA
C-08-05, BLOK C, MEGAN AVENUE II
NO. 12, JALAN YAP KWAN SENG
50450 KUALA LUMPUR, MALAYSIA.
(Perhatian: Unit Komunikasi)

Kami amat menghargai masa dan sumbangan anda dalam proses perundingan penting ini.

Terima kasih.

2 Mei 2025

Scroll to Top